BMW serii 5 – dane techniczne, gama silnikowa

Samochody budowane przez BMW to wręcz ikony. Dokładnie tak samo jest z BMW serii 5, które zdobyło nie tylko jako auto klasy wyższej przeznaczone do wygodnej jazdy, ale nawet jako limuzyny niemieckich polityków. Seria 5 to także BMW M5, czyli jedno z najciekawszych sportowych BMW na rynku.

BMW serii 5 – historia modelu

Po raz pierwszy BMW serii 5 zaprezentowano aż w 1972 roku. Samochód otrzymał oznaczenie E12 i był sedanem klasy wyższej. Następca to z kolei BMW E28 i jest to już przełomowy model. Na bazie E28 powstały bowiem takie samochody osobowe jak BMW M535i czy też jedno z pierwszych M5 oraz aut z serii M w historii marki z Bawarii.

Kolejna generacja to jeden z aktualnie najciekawszych young timerów na rynku. Mowa oczywiście o BMW E34, które zadebiutowało w 1987 roku. Auto nawet dziś prezentuje się naprawdę ciekawie i jego ceny dość mocno rosną. E34 to przede wszystkim ogromny skok jakościowy względem poprzednika dzięki zastosowaniu poduszek powietrznych, ABSu, a także bardzo mocnej konstrukcji, która odznaczała się znacznie wyższą sztywnością w każdej płaszczyźnie. Droga hamowania ponadto również była jedną z najkrótszych i w momencie wypuszczenia seria 5 E34 była najlepiej hamującym sedanem świata.

E34 ustąpiło pola BMW E39 w 1995 roku. Wtedy Niemcy ponownie rozwinęli dobrze znaną koncepcję, a sam samochód stylistycznie nieco się rozwinął. Największa rewolucja w wyglądzie nastąpiła w 2003 roku. Wtedy na rynek weszło BMW serii 5 E60. Miało ono w dużej mierze aluminiowe zawieszenie i niesamowicie odmienioną stylistykę, która jest już nieco zbliżona do dziś oferowanych BMW. Kolejne generacje serii 5 wychodziło w roku 2010 jako BMW F10/F11, a najnowsza pochodzi z roku 2017 i ma oznaczenia G30/G31/F90.

bmw 5

BMW serii 5 – dane techniczne

BMW serii 5 siódmej generacji to auto długie 4936 do 4962 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2975 milimetrów. Szerokość auta mierzy 1868 milimetrów, a wysokość sięga od 1467 do 1498 milimetrów w zależności od tego w jakiej wersji jest samochód. W bagażniku pomieścimy 530 litrów, a w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, które sprawdzają najnowsze samochody osobowe BMW serii 5 otrzymało pięć gwiazdek.

BMW serii 5 – gama silnikowa

Najbardziej podstawowa benzyna to BMW 520i. Wtedy pod maską znajdziemy silnik 2.0 R4 o mocy 184 KM i momencie obrotowym rzędu 290 Nm. Nieco mocniejsze są samochody oznaczone jako BMW 530i. Pod maską jest również silnik 2.0 R4, lecz generuje on 252 KM i 350 Nm. W BMW 540i znajdziemy już jednostkę R6 3.0 o mocy 333 KM i momencie obrotowym wynoszącym 450 Nm. Najlepsze benzyny znajdziemy w BMW M550i oraz w M5 i M5 CS. Każdy z tych samochodów korzysta z silnika 4.4 V8, lecz różnią się mocą. W M550i do dyspozycji mamy 530 KM oraz 750 Nm. M5 daje moc rzędu 600 KM, a M5 CS to już aż 635 KM.

Jeszcze bogatsza jest gama diesli. Podstawowy to 520d, czyli silnik R4 2.0 o mocy 190 KM. W BMW 530d znajdziemy z kolei już rzędową szóstkę o pojemności 3 litrów, która do dyspozycji daje 286 koni mechanicznych i 650 niutonometrów. Topowy diesel ma taką samą pojemność i układ cylindrów, lecz wytwarza 340 KM, a także 700 Nm.

5/5 - (11 votes)